آفتاب

آلمانی‌ها مشتری دستگاه‌های قدیمی یک کارخانه سیمان

آلمانی‌ها مشتری دستگاه‌های قدیمی یک کارخانه سیمان

همشهری‌آنلاین: رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر بر لزوم توجه ویژه شهردار به احیا کارخانه سیمان ری تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های این کارخانه تحت لیسانس یک شرکت آلمانی بوده و آنها مایلند که این دستگاه‌ها را از ما خریداری و به کشورشان بازگردانند.

حسن خلیل آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت کارخانه سیمان ری گفت: این کارخانه اولین مرکز تولید سیمان در ایران است.عمده ساختمان‌های تاریخی که از  دوره پهلوی اول باقی ماندند، با محصولات این کارخانه ساخته شده‌اند و این  کارخانه،‌ نقش مهمی در سازندگی کشور داشته است.

او افزود: دستگاه‌های این کارخانه هنوز قابلیت فعالیت دارند و  تحت لیسانس یک شرکت آلمانی بوده و آنها مایلند که این دستگاه‌ها را از ما خریداری و به کشورشان بازگردانند.می‌توان با  مرمت این کارخانه آن را به موزه صنعت تبدیل کرد و روند احیا صنعت در کشور به خصوص در حوزه ساخت و ساز را به نمایش گذاشت.

خلیل آبادی با بیان این‌که مدیران فعلی کارخانه سیمان، خوش ذوق و علاقمند به میراث فرهنگی هستند و به همین دلیل می‌توان  این بنای میراثی که به تازگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده را حفظ کرد گفت: کارخانه سیمان ری در مجاورت  دژ رشکان، چشمه علی و کوه‌ بی بی شهربانو است که  می‌توان رینگ گردشگری  "ری"  را با محوریت این کارخانه ایجاد کرد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران افزود: در حال حاضر کارخانه سیمان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی است. باید در ابتدا حریم کارخانه رعایت شود و در حال حاضر  این کارخانه،  مشکلاتی حقوقی با اداره دارایی در مورد عرصه  آنجا دارند و  برای سکنه حوالی کارخانه که از کارگران قدیمی آن بودند نیز باید فکری کرد  و همچنین بخشی از حریم این کارخانه مورد استفاده شعبه‌ای از دانشگاه آزاد است که باید رهاسازی شود.

او با بیان این‌که خوشبختانه مرمت و احیا کارخانه سیمان ری جز برنامه‌های شهردار تهران نیز هست، ادامه داد: اگر به دنبال انجام کاری برای جنوب تهران هستیم، کارخانه سیمان ری بهترین گزینه است چراکه زمینه آن آماده است و تنها با ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران و تصویب طرحی برای این کارخانه، مشکل حل  میشود. باید منتظر نظر نهایی شهردار تهران دراین مورد باشیم.

کد N2029950

وبگردی